За останній тиждень ціни на деякі продукти харчування стрімко зросли. Що спричинило значне подорожчання і чого чекати далі?
Другий хліб
Найбільше дивує українців збільшення вартості "другого хліба" - картоплі: нині кілограм її коштує вже 30-35 грн. То ж цілком реальною вартість її взимку на рівні 50грн за кілограм.
В Українській Асоціації виробників картоплі (УАВК) пояснюють це тим, що цьогоріч недоотримано до 30 % врожаю, то ж на ринку вже відчувається дефіцит, повідомляє EastFruit.
За словами виконавчого директора асоціації Ольги Самойліченко, якщо в західному регіоні виробники картоплі все ж вийшли на свої заплановані показники врожаю, окремим навіть вдалося їх перевищити на 10 %, проте в цілому в Україні - неврожай.
Головна причина цього - посуха, що тривала впродовж серпня-вересня, через що навіть збиральна техніка не змогла працювати в полі. Роботи на полях було відновлено лише наприкінці вересня, коли задощило.
"Професійним виробникам вдалося захисти свій сформований врожай у полі, але більшість невеликих приватних підприємців його втратили через неправильно внесені препарати, погано підібрану систему живлення тощо", - пояснила Самойліченко.
Надалі, щоб отримувати добрі врожаї картоплі, виконавчий директор УАВК вважає за необхідне встановлювати системи зрошення на плантаціях та будувати спеціальні сховища для надійного зберігання.
Що ж до вартості картоплі в зимовий період, то в Мінагрополітики вважають, що підстав для прогнозування зростання ціни до 50 грн/кг немає, оскільки поточна ціна вже покриває собівартість і є привабливою для імпортерів.
"Ми вважаємо, що вони (ціни - ред.) не будуть змінюватися. Підстав для ціни 50 грн/кг немає. Теперішня ціна є достатньою, щоб покривати собівартість навіть в умовах зменшення врожайності, а також вона дозволяє імпортувати",- пояснивперший заступник міністра аграрної політики та продовольства України Тарас Висоцький під час брифінгу в Медіацентрі "Україна".
Він зазначив, що врожай картоплі порівняно до минулого року зменшився на 18%, або - на 4 млн тонн, що є суттєвим в перерахунку на країну.
.
А щодо імпорту, то, як пояснив Висоцький, Україна завозить з Литви і Польщі незначні обсяги в порівнянні з вітчизняним виробництвом їх і вистачає для стабілізації цін.
Разом з тим, за словами заступника міністра, підстав для подешевшання картоплі теж немає. А ближче до весни можливе збільшення цін на 15%, адже тоді додадуться витрати на зберігання.
Золоті яйця
Протягом останнього тижня вартість яєць збільшилася на 60%, і зараз ціна за десяток вже сягає майже 80 грн.
Загалом же різке підвищення вартості яєць восени відбувається практично щороку.
За словами виконавчого директора асоціації "Союз птахівників України" Сергія Карпенка, цінам на яйця притаманна виражена сезонність, повідомляє NV Бізнес. Збільшення основних виробничих витрат, збитковість сектору в весняно-літній період, сезонний фактор - все це разом штовхає ціни вгору з настанням осені.
"Найдешевші промислові яйця зазвичай у весняно-літній період", - пояснює Карпенко.
Він звертає увагу на те, що збільшення пропозиції від господарств та умови зберігання яєць у спеку вимагають високої оборотності продукції в торгівлі, і це змушує продавців знижувати відпускні ціни. З приходом осінніх холодів тенденція змінюється на протилежну, і їхня вартість рухається вгору.
Керівник асоціації звертає увагу і на здорожчання кормів для курей.
"Лише з початку року фуражна пшениця зросла в ціні на 70%, фуражна кукурудза - на 80%, шрот соняшниковий додав у ціні 60%",- уточнив він. І додав, що цьогоріч також майже вдвічі зросла вартість електроенергії для промислових споживачів.
Відчутно додали в ціні й ветпрепарати, кормові добавки, запчастин, пакувальні матеріали, які купують переважно за кордоном. Окрім того, збільшилися зарплати, логістичні витрати та додаткові витрати на альтернативні джерела енергозабезпечення.
Щодо цін на цей стратегічний продукт у найближчому майбутньому, то, як нагадав керівник галузевої асоціації, на формування цін впливає і попит кінцевих споживачів, який також може досить динамічно змінюватися. Проте прогнозувати подальшу цінову динаміку на яйця тяжко. Але, звернув увагу Карпенко, споживчі ціни на яйця у вересні цього року були нижчими на 20% від минулорічних у цей же час, а жовтнева вартість - на 15% меншою порівняно із жовтнем 2023 року.
Антирекорди з поля та саду
Ще одним із лідерів за підвищенням цін стала морква, вартість якої вже сягнула 30 грн за кілограм.
За словами самих аграріїв, пише EastFruit, через несприятливі погодні умови влітку в господарствах значно знизилася якість та кількість очікуваного врожаю. Дехто з землевласників навіть каже про втрати половини врожаю.
Тому практично всі якісні коренеплоди з полів одразу відправляють на зберігання, а вся інша продукція переважно середньої якості не може задовольнити потреби покупців.
Основною підтримкою зростання цін у цьому сегменті стало збільшення купівельної активності як з боку оптових кампаній, так і з боку роздрібних мереж, навіть незважаючи на постійне зростання цін.
У той же час більшість господарств навіть призупинили продажі якісної моркви в очікуванні подальшого зростання цін у той час, коли вони у нас і так на 30% випереджають ціни на польському ринку. Тому є велика ймовірність того, що на українському ринку незабаром з'явиться польська морква.
Нині морква коштує в середньому в 3,7 рази дорожче, ніж рік тому. Аграрії пояснюють таку значну різницю в ціні зниженням врожайності цього коренеплоду через несприятливі погодні умови.
Тим часом ціни на яблука вже встановили семирічний рекорд і сягнули 30-35 грн за кілограм.
Як пояснили аналітики EastFruit, ціни ростуть переважно на зимові сорти.
Позитивна тенденція пов’язана насамперед із сезонним скороченням пропозиції осінніх сортів, які традиційно пропонують за нижчою ціною, ніж зимові.За припущенням фахівців, нові оптові ціни на яблука в Україні вже досягли найвищого рівня щонайменше за останні сім років.
Зростання цін на яблука учасники ринку пояснюють кількома факторами. По-перше, цьому сприяє скорочення пропозиції осінніх сортів фруктів, які традиційно не користуються підвищеним попитом. Крім того, активність торгівлі в цьому сегменті помітно зросла через сезонне скорочення асортименту фруктів і ягід місцевих виробників, що також позитивно підтримує ціни.
Галина Гірак