Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення проєкт нового закону, який передбачає суттєві зміни у функціонуванні ліцеїв. Цей документ є частиною масштабної реформи профільної середньої освіти і має на меті покращити якість навчання для учнів старших класів (10-12 класи).
 
Громадське обговорення триватиме до 24 жовтня 2024 року, після чого проєкт буде доопрацьований і поданий на розгляд Верховної Ради.
 
 
Проєкт нового закону передбачає кілька ключових змін, що стосуються структури та вимог до ліцеїв. Ось головні нововведення, які можуть суттєво вплинути на навчальний процес:
 
Збільшення мінімальної кількості класів та учнів. Згідно з новими нормами, для функціонування ліцею буде необхідно мати не менше чотирьох класів на паралелі та щонайменше 100 учнів. Це значно підвищує вимоги до ліцеїв порівняно з нинішніми стандартами, які вимагають лише наявність двох класів за трьома профілями навчання. МОН очікує, що ці зміни дозволять учням ширше обирати спеціалізацію та підвищать якість навчання завдяки можливості формування більшої кількості груп.
 
Відокремлення ліцеїв від шкіл та гімназій. За новими вимогами, ліцеї зможуть стати окремими юридичними особами, незалежними від початкових шкіл і гімназій. Це означає, що ліцеї зможуть більш автономно формувати свою освітню програму та організаційну структуру, що має сприяти кращій адаптації до потреб учнів старшої школи.
 
.
 
Перегляд мережі ліцеїв до 2025 року. Законопроєкт передбачає відтермінування створення нової мережі ліцеїв до 2025 року. На цей час Міністерство освіти і науки спільно з обласними адміністраціями та місцевими радами має розробити план формування цієї мережі, яка забезпечить профільну середню освіту. Наразі чинне законодавство вимагало затвердження таких планів на рівні обласних рад до 1 вересня 2024 року, проте новий законопроєкт дає додатковий час для розробки і впровадження цих змін.
 
Запропоновані зміни мають на меті покращити умови навчання для старшокласників, надаючи їм більшу свободу у виборі профільних предметів та забезпечуючи доступ до більш спеціалізованих навчальних програм. Завдяки збільшенню кількості класів і можливості формувати більше груп, ліцеї можуть забезпечити кращу підготовку учнів до вступу у вищі навчальні заклади.
 
Для вчителів ці зміни також означатимуть розширення можливостей для викладання нових курсів та профільних предметів. Відокремлення ліцеїв як окремих юридичних осіб може дати керівництву більшу свободу у плануванні освітнього процесу, що також може позитивно вплинути на умови роботи вчителів.
 
 
Міністерство освіти закликає всіх зацікавлених осіб, включаючи освітян, батьків і учнів, долучитися до громадського обговорення цього законопроєкту. Від їхньої активності залежить, яким буде остаточний вигляд цього документа перед поданням до Верховної Ради.