Експорт до так званих «дружніх Росії країн» збіжжя, вирощеного на окупованій частині Херсонської області, може розпочатись ще до кінця 2024 року. Вивозити пшеницю росіяни планують через порти Криму і Севастополя. З Кримського півострова зерно має потрапити до семи країн, зокрема Індії та Китаю.
Про це повідомляє агентство “IPC-Південь” з посиланням на російські медіа.
Перша партія херсонського збіжжя, яку окупанти збираються експортувати найближчим часом, буде вивезена через термінал «Авліта» (в російській юрисдикції – ТОВ «Авал»), що знаходиться в Доковій бухті Севастополя і до 2018 року належав до портових активів українського олігарха Ріната Ахметова.
Організацією логістики перевалки зерна на експорт займається російське державне підприємство «Херсонская зерновая компания» («ГУП «ХЗК»), незаконно створене на ТОТ Херсонщини для легалізації краденого зерна з метою його подальшого експорту в «дружні країни» або вивезення до РФ.
“Для створення хабу Херсонщина провела переговори з портами Криму та Севастополя. Для експорту першої партії продукції використовуватиметься термінал «Авал». Туди зерно транспортують залізницею. Усі експортні процеси мають бути налагоджені до кінця поточного року. У 2025 рік Херсонська область увійде вже з новими договорами та планами. Продовольство місцевих аграріїв вирішили купувати дружні країни”, – розповів в інтерв’ю російським журналістам директор «ХЗК», колаборант Сергій Ківа.
Говорячи про обсяги майбутнього експорту з Херсонщини, Ківа називає цифру в один мільйон тонн пшениці на рік. Водночас росіяни зазначають, що загальний врожай цієї культури у 2024 році на лівобережжі області становив 1,3 мільйона тонн. Тобто три чверті збіжжя, яке вдалось зібрати окупантам цього року, має бути експортовано через кримські порти. Хоча ця цифра може бути й значно меншою через проблеми з логістикою, адже росіяни досі не встановили якісний залізничний зв’язок між Кримом та лівобережжям Херсонщини.
.
Через севастопольський зерновий термінал «Авліта» перевалюється дві третини зерна з окупованих РФ територій України. Однак і досі до московського ТОВ «Авал», яке значиться власником термінала, не застосовані жодні санкції. До 2018 року юрособа мала іншу назву та українську юрисдикцію – ПрАТ «Стівідорна компанія «Авліта», а його бенефіціаром до 2016 року був український олігарх Рінат Ахметов.
Як виявило розслідування «Крута перевалка» кримського “Центру журналістських розслідувань”, портові активи Ріната Ахметова в Севастополі – ПрАТ «Стівідорна компанія «Авліта» з найбільшим зерновим терміналом у Криму та ТОВ «Морський індустріальний комплекс» з найбільшим сухим доком у Севастополі – у 2016 році були переписані на менеджерів кума олігарха – композитора Ігоря Крутого.
У липні 2018 року, після серії публікацій ЦЖР, компанії змінили назву, юридичну адресу та кінцевого власника. У їхніх засновників московських ТОВ «Авал» та «Ремкор», з’явився новий основний власник – Група компаній «Морские и нефтегазовые проекты», що належить «Заводу «Красное Сормово»» (входить до склад